Tuesday, January 8, 2013

Tahun Baru Harapan Baru


Hai shallom...
Rasanya belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Hari Natal dan Tahun Baru 2013!
Sedar tidak sedar kita sudah melewati Tahun yang baru ini selama 8 hari. Cepat sekali masa berlalu..
Pastinya banyak hal yang kita telah lalui sepanjang tahun yang lalu, sama ada itu kejayaan atau kegagalan, kegembiraan atau kesedihan, ketawa, menangis, dsb. Sudah menjadi kebiasaan setiap kita memasang azam untuk Tahun yang baru... Bagi saya, entahlah..jujur, hingga hari ini sya masih belum ada meletakkan apa-apa azam... ermm..mungkin ingin jadi lebih baik dari sebelumnya... tiada yang terlalu spesifik..
Namun sebagai orang kristian, kita diajak Tuhan bahawa dalam setiap rencana dan harapan untuk Tahun Baru hendaklah melibatkan dan mengandalkan Tuhan. sesungguhnya kita tidak tahu apa yang akan berlaku sepanjang kita menyonsong tahun baru ini, oleh sebab itu sebagai orang kristian yang percaya dan beriman kepada Tuhan wajarlah kita meletakkan harapan dan mengandalkan Tuhan dalam segala perkara, tidak kira itu dalam hal pekerjaan,. hubungan dengan sesama, ekonomi, keluarga dan rumah tangga dan hal-hal lain sebagainya. Mengapa kita harus menaruh harapan dan mengandalkan Tuhan dalam hidup kita? 


"Diberkatilah orang yang mengandalkan Tuhan, yang menaruh harapannya pada Tuhan! ia akan seperti pohon yang ditanam di tepi air, yang merambatkan akar-akarnya ke tepi batang air dan yang tidak mengalami datangnya panas terik, yang daunnya tetap hijau, yang tidak kuatir dalam tahun kering, dan yang tidak berhenti menghasilkan buah." (Yeremia 17:7-8)

"Sebab AKU ini mengetahui rancangan-rancangan apa yang ada pada-KU mengenai kamu, yaitu rancangan damai sejahtera dan bukan rancangan kecelakaan, untuk memberikan kepadamu hari depan yang penuh harapan" (Yeremia 29:11)

Dari petikan ayat-ayat di atas jelaslah bahawa Tuhan akan selalu memberkati dan melindungi orang-orang yang berharap kepadaNya. 


Mungkin ada banyak pengalaman dan kejadian yang telah kita lalui di tahun 2012 namun satu yang pasti bahwa Tuhan Allah selalu bersama dengan kita. Tuhan Allah tidak berubah, baik kemarin, hari ini dan selamanya (Ibr 13:8). Kasih dan Anugerah-NYA memberikan kekuatan serta pengharapan untuk meneruskan langkah kita ke depan. Merayakan tahun baru 2013 akan semakin asyik dan terasa begitu indah apabila kita merasakan betapa Tuhan Allah mencintai kita dan oleh karenanya memasuki tahun yang baru ini patutlah kita menjauhkan diri dari hal-hal yang bertentangan dengan Firman-NYA sebaliknya harus hidup menurut Firman-NYA dan selalu menaruh pengharapan dan mengandalkan DIA dalam setiap langkah hidup kita niscaya hidup dan kehidupan kita di tahun yang baru akan diberkati oleh-NYA. Amin.
Selamat Tahun Baru- Immanuel!


No comments:

Post a Comment